2021-12-21 12:00Pressmeddelande

Ikano Bostad lanserar co-livingkonceptet FlexHem

Det första FlexHem-projektet kommer att byggas i Elinegård i Malmö. Visionsbild: Fojab Arkitekter Det första FlexHem-projektet kommer att byggas i Elinegård i Malmö. Visionsbild: Fojab Arkitekter

Att morgondagens hållbarhetsutmaningar ställer krav på att hitta nya sätt att leva och bo är något Ikano Bostad tagit fasta på i utvecklingen av co-livingkonceptet FlexHem. Genom att erbjuda yteffektiva bostäder med gemensamma ytor skapas ett boende med mycket gemenskap i vardagen och lägre påverkan på klimatet.

- FlexHem är vårt co-livingkoncept. Det är ett kvadratsmart boende där vi försöker hålla nere både boendekostnad och påverkan på klimatet genom yteffektiva, lite mindre bostäder, smarta delningslösningar, medvetna materialval och flera gemensamma ytor. Det blir ett mer hållbart sätt att leva och bo på, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

Grunden till co-livingkonceptet togs fram i det utforskande projektet Better Living där Ikano Bostad tittade på olika bostadslösningar tillsammans med IKEA. Inom ramen för projektet kartlades hur ett mer inkluderande, varierat, hållbart och prisvärt boende kan se ut med utgångspunkt i morgondagens behov. Nu tar Ikano Bostad arbetet vidare för att förverkliga några av de många insikter som kom från samarbetet.

FlexHem består av mindre, fullt utrustade lägenheter med badrum och kök eller kokvrå. På varje våningsplan finns smarta delningslösningar och gemensamma funktioner. I huset finns även en gemensam tvättstuga med lounge och ett stort kök med uteplats. Bostäderna kommer att erbjudas som både bostadsrätter och hyresrätter som ägs och förvaltas långsiktigt av Ikano Bostad.

Högst upp finns en takterrass med stort gemensamt kök med uteplats för gemenskap och umgänge med grannarna. Visionsbild: Fojab Arkitekter

I utvecklingen av konceptet genomförde Ikano Bostad en undersökning med potentiella kunder och aktörer kring vilka funktioner som är viktiga att ha inne i lägenheten, hur bostäderna utformas på bästa sätt och vilka saker och tjänster som de boende är beredda att dela med sina grannar.

- I Europa är Sverige ett av de länder med högst andel singelhushåll, och vi ser att den starkaste motivatorn att flytta till ett FlexHem är just gemenskapen mellan grannar över generationsgränser, arbete och fritidsintresse. Behovet av gemenskap finns i alla åldrar oavsett hur ens liv ser ut i övrigt. I FlexHem kan du själv bestämma hur mycket och när du vill umgås med dina grannar, avslutar Lotta Sjödin.

Det första FlexHem-projektet kommer att byggas i Elinegård i Malmö där Ikano Bostad utvecklar en hållbar stadsdel med utgångspunkt i områdets CityLab-certifierade hållbarhetsprogram. Bostäderna kommer att erbjudas som bostadsrätter och byggas i mobilitetshuset Kojan som kommer att utgöra mittpunkten i Elinegård och bidra till en levande stadsmiljö.

Ambitionen för klimatarbetet i området är höga och målet är att mobilitetshuset ska bli klimatneutralt. Förutom FlexHem kommer här att finnas bil-och cykelpool, närservice och gemensamhetslokaler för hela området. Här kommer även större delen av områdets parkeringsplatser att finnas för att minska biltrafiken i området. Byggnationen av mobilitetshuset är planerat att starta i slutet av 2022 och bostäderna under 2023 med inflyttning under 2025.

Mer information om FlexHem går att finna på ikanobostad.se.

​Ikano Bostad är en långsiktig fastighetsägare och bostadsutvecklare. Med omtanke och engagemang äger och utvecklar vi hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. Ikano Bostad äger och förvaltar cirka 6 000 hyresrätter och sex vårdboenden samt har cirka 1 900 nya bostäder i produktion.