2019-09-18 13:30Nyheter

Årstahusen börjar ta form

En av Stockholms nyaste stadsdelar, Årstahusen, växer allt mer fram. Två av Ikano Bostads tre sextonvåningshus i det första kvarteret är inflyttade och klara och det tredje börjar byggas i december i år.

Mellan Årsta och Liljeholmskajen börjar Årstahusens första kvarter allt mer att ta form. Kvarteret Mötesplatsen är Ikano Bostads första kvarter och kommer att bestå av tre sextonvåningshus med vardera 78 lägenheter. Bakom husen ligger den nyanlagda Kråkbergsparken och i anslutning till den ligger den nyöppnade Sjöviksskolan. Förutom att bygga bostäder ligger också fokus på hållbarhet och att skapa välbefinnande och gemenskap i området.

­ - I Årstahusen vill vi bygga ett bostadsområde för framtiden med fokus på trygghet och gemenskap. Vi vill skapa förutsättningar för trivsel och möten i vardagen för de som bor och rör sig i området. I vårt första kvarter har vi till exempel satsat mycket på gemensamma ytor i tvättstugan, gemensamma odlingslådor och på gemensamhetslokaler som finns på bottenvåningarna i varje hus, berättar Josefine Wikström, bostadsutvecklingschef Stockholm Söder på Ikano Bostad.

Planeringen av Årstahusens andra kvarter är igång och är planerat att börja byggas 2021. Totalt kommer kvarteret att bestå av 350 lägenheter. I kvarteret kommer det även att byggas en förskola och ett garage.

­ - Det är väldigt roligt att se hur Årstahusen växer fram och att de första kunderna har flyttat in, fortsätter Josefine Wikström.

Den 22 september arrangerar Ikano Bostad Årstahusens dag för andra året i rad. Årstahusens dag är en del i att skapa ett område som genomsyras av gemenskap, välbefinnande och hållbarhet. Mer information om Årstahusen och Årstahusens dag finns på ikanobostad.se/arstahusen