2021-10-22 10:03Nyheter

Ikano Bostad: Långsiktighet och bredd nyckeln till fortsatt tillväxt

Ikano Bostad förvärvade sina första fastigheter i Hagsätra 2005. I dag äger och förvaltar bolaget långsiktigt cirka 3 000 lägenheter i området, hela Hagsätra Centrum, och planerar en förtätning.Ikano Bostad förvärvade sina första fastigheter i Hagsätra 2005. I dag äger och förvaltar bolaget långsiktigt cirka 3 000 lägenheter i området, hela Hagsätra Centrum, och planerar en förtätning.

En bred affärsidé med både långsiktigt ägande av fastigheter och utveckling av nya bostäder är en viktig nyckel till Ikano Bostads tillväxt. - Vi är ett långsiktigt bolag med långsiktiga ägare. Det gör oss stabila, något som är oerhört viktigt när man jobbar med fastigheter och bostäder, säger vd Robert Jaaniste.

Utveckla, bygga, äga och förvalta hållbara, kvadratsmarta och prisvärda bostäder – är Ikano Bostads affärsidé. Företaget ingår i Ikanogruppen, som ägs av familjen Kamprad.

Hela verksamheten började med att företaget förvärvade hyresfastigheter, med siktet inställt på långsiktig förvaltning. 2009 gick man vidare till att även satsa på nyproduktion och utveckling. Det var också då som företagets tillväxt tog fart på allvar.

– I mitten av 2010-talet hade vi en tillväxttakt på uppemot 100 procent om året. Vi nyanställde varje vecka, man hann knappt lära sig namnen på alla, berättar Robert Jaaniste, vd för Ikano Bostad sedan 2009.

Årlig tillväxt på 10–15 procent
I takt med att företaget blivit större har också tillväxttakten dämpats något.

– Men vi är fortfarande i en tillväxtfas. Ambitionen är en årlig tillväxt på 10-15 procent.

Företaget har vuxit på flera sätt. Nya kontor har öppnats runt om i landet och 2017 inleddes också företagets utlandsexpansion, i samband med att Ikano Bostad invigde sitt kontor i Köpenhamn.

Tillväxten har också möjliggjorts genom att företaget breddat sin produktportfölj. Förutom att fortsätta att förvalta de egna hyresfastigheterna bygger företaget inte längre bara lägenheter för hyres- och bostadsrättsmarknaden utan även vårdboenden och småhus.

Mindre projekt med några få fastigheter genomförs i dag parallellt med stora stadsdelsutvecklingsprojekt, där Ikano Bostad ofta arbetar tillsammans med andra aktörer.

Visionsbild över Årstahusen.

Mellan Liljeholmstoget och Årstaberg utvecklar Ikano Bostad det nya bostadsområdet Årstahusen. Totalt ska det bli cirka 900 lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter.

Långsiktigt ägande, utveckling och socialt engagemang
Bredden i företaget, med både långsiktigt ägande och utveckling av nya bostäder, skapar en riskspridning som ger företaget stabilitet. En annan nyckel till framgångarna är den långsiktighet som genomsyrat företaget ända sedan starten.

– Vi är ett långsiktigt bolag med långsiktiga ägare. Det ger stabilitet, något som är oerhört viktigt när man jobbar med fastigheter och bostäder. De ska ju förhoppningsvis stå i 150 år.

Ett exempel är Stockholmsförorten Hagsätra. Här förvärvade företaget sina första fastigheter 2005. I dag äger och förvaltar man 3 000 lägenheter i området, hela Hagsätra Centrum, och planerar en förtätning.

Parallellt med den långsiktiga utvecklingen av området bedriver Ikano Bostad också ett socialt hållbarhetsarbete, bland annat genom en egen fritidsgård för hyresgästernas barn.

– Genom att vara långsiktiga i alla våra beslut kan vi också ta ett större ansvar och genom vår dagliga verksamhet påverka områdena där vi är verksamma. Vårt sociala engagemang är något vi har arbetat fokuserat och målmedvetet med under många år. Där märker vi verkligen att vårt arbete betyder något och gör skillnad, konstaterar Robert Jaaniste.

Hela kompetenskedjan inom företaget
Långsiktighet och stabilitet i bolaget skapas också genom att Ikano Bostad har hela kompetenskedjan inom det egna företaget. Det gör det möjligt att driva projekt genom alla faser i utveckling. Från detaljplanearbete till att utveckla nya bostäder, egen produktion, fastighetsförvaltning och försäljning.

Ikano Bostads ledningsgrupp. Foto: Magnus Grubb

2014 beslutade man dessutom att börja rekrytera lika många män som kvinnor, på samtliga nivåer inom företaget. Som ett led i det arbetet drog Ikano Bostad 2017 igång projektet Hentverkarna, ett snickarlärlingsprogram för enbart kvinnor.

– Då hade branschen 1 procent kvinnliga byggnadsarbetare, medan vi kom upp i 18 procent, berättar Robert Jaaniste och gläds över att flera större byggbolag tagit efter modellen.

Enkelhet och sunt förnuft
Men långsiktighet och hållbarhet handlar  även om miljö och klimat, ett område där företaget också ligger i framkant. Alla fastigheter som byggs från och med nu ska Svanenmärkas och om nio år ska företaget vara klimatneutralt.

– Vi kan inte bara hålla på med workshops, nu måste alla ta tag i frågan och göra något varje dag. Och självklart är vi också beroende av andra aktörer.

Robert Jaaniste konstaterar att det i slutänden är företagets grundvärderingar som skapat framgångarna.

– Enkelhet och sunt förnuft genomsyrar hela Ikanogruppen. Och vi gillar att jobba tillsammans, på schyssta villkor.

​Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har cirka 1 500 nya bostäder i produktion samt äger och förvaltar cirka 6 000 hyreslägenheter och sex vårdboende.