2022-11-16 10:47Nyheter

Ikano Bostads succé som ger ungdomar jobb: ”Är en vinst för alla”

I Västerås startades Ikano Akademin 2019 och här tas åtta deltagare in varje år.I Västerås startades Ikano Akademin 2019 och här tas åtta deltagare in varje år.

Han sökte femton jobb i veckan utan att få napp. Men tack vare ett framgångsrikt projekt fick William Ivström till slut sin första anställning. – De hjälper ungdomar ut i arbetslivet och det tror jag är en vinst för alla, säger 22-åringen om Ikano Akademin.

Så kan Ikano Bostad samarbeta med ditt företag

Praktiken hade gått bra med goda vitsord. William Ivström räknade med att snabbt få jobb efter gymnasiets snickeriutbildning, efterfrågan på utbildad arbetskraft var stor i Västerås. Det blev precis tvärtom. I nästan ett år gick han på intervju efter intervju.

– Man fick alltid ett nej, de sökte unga men utan arbetslivserfarenhet blev man alltid bortsållad. Jag visste att jag var duktig, men man fick aldrig chansen att visa det.

Hur mår man i ett sådant läge?
– Inte så bra, det är nog ganska lätt att hamna på fel väg om man inte har stöd hemifrån och så.

Av en slump stötte Ivström på en kompis som berättade om Ikano Akademin, som är Ikano Bostads satsning där ungdomar får en tidsbegränsad anställning för att jobba med fastighetsskötsel och trädgårdsarbete. Målet är att de ska få jobb eller studera. Ikano Akademin startade 2014 i Stockholmsförorten Hagsätra och har sedan dess spritts över landet. Verksamheten vilar på ett tydligt arbetssätt och metodik där man både uppmuntrar deltagarna – men också ställer tydliga krav.

– Jag ville bara ha ett jobb så jag gav det en chans. Man märkte direkt att det var väldigt bra arbetsledare, det var ett bra gäng där man tog hand om alla, säger han och fortsätter:

– Först och främst får man disciplin, man börjar sju och slutar fyra. Man kommer in i det vuxna livet och har en stor chans att få jobb efteråt.

Thomas Hedlund, ansvarig för Ikano Akademin i Västerås tillsammans med William Ivström.

Gäller att visa framfötterna
Thomas Hedlund är ansvarig för Ikano Akademins verksamhet i Västerås. Där förvaltar Ikano Bostad 1 600 lägenheter i bland annat Bäckby och Hammarby, två områden med sociala utmaningar.

– Du har en kille som kanske inte lyckats så bra i skolan, är driven men har inga meriter. Vad väljer nio av tio företag? Klart man blir bortsållad. Då kan det gå snett.

I Västerås startades Ikano Akademin 2019 och här tas åtta deltagare in varje år. Det gäller att visa framfötterna om man vill ha jobb framåt, menar Hedlund.

– Polletten måste trilla ner. Vi öppnar en dörr, om de tar chansen eller inte är upp till ungdomarna. Vi kan stötta, men kan inte tvinga någon utan motivation. Då finns det andra som vi kan ge platsen.

Enligt Ikano Bostads egna undersökningar har satsningen i princip bara positiva effekter – såväl utemiljö som känslan av trygghet får sig ett lyft:

– Våra boende tycker det blir finare, mer välskött. Vi är synliga i områdena och det blir mer rörelse, vilket är positivt för tryggheten, säger Hedlund.

Hittills har 13 av 16 deltagare i Västerås fått jobb eller börjat studera. Framgångsfaktorn till arbete är Ikano Bostads breda kontaktnät bland stadens företagare, där bostadsföretaget fungerar som referens.

– Via oss har du en bra möjlighet att få in bra personal till företaget, vi har ju sett vad personen går för. Det är en vinning för företaget, för personen, en vinning för alla.

Och hur gick det för William Ivström? Han fick ett vikariat som fastighetsskötare, som numera är en fast tjänst, efter projektet:

– Det känns jättebra! Det känns väldigt roligt att det kunde gå från vikariat till fast tjänst. Då vet man att man har gjort något rätt, säger han.

Läs mer om Ikano Akademin och hur vi jobbar

Ikano Bostad är en långsiktig fastighetsägare och bostadsutvecklare. Med omtanke och engagemang äger och utvecklar vi hållbara stadsdelar och bostäder i Sverige och Danmark. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. Ikano Bostad äger och förvaltar cirka 6 000 hyresrätter och sex vårdboenden samt har cirka 1 900 nya bostäder i produktion. Läs mer på ikanobostad.se