2018-09-18 08:15Pressmeddelande

Ikano Bostad bygger Årstahusen med fokus på gemenskap

Mellan Årsta och Liljeholmskajen växer Årstahusen fram. Här bygger Ikano Bostad 900 bostäder i en helt ny stadsdel med fokus på gemenskap, välbefinnande och hållbarhet.

I det gamla industriområdet i Årstaberg är Ikano Bostad igång med utvecklingen av den helt nya stadsdelen Årstahusen. Kvarteret Mötesplatsen som är först ut består av tre sextonvåningshus med vardera 78 lägenheter. De tre sextonvåningshusen är ett helt nytt inslag i Stockholms stadsbild.

Det första huset, Brf Träffas, står klart för inflyttning i november. Brf Umgås har säljstartats och bygget är igång och det går att anmäla intresse till Brf Trivas redan idag. Fokus ligger på att skapa möjligheter för umgänge och gemenskap.

”I Årstahusen vill vi skapa ett område där de som bor och rör sig i området har naturliga mötesplatser i vardagen. Till exempel har vi satsat mycket på gemensamma ytor i tvättstugan, gemensamma odlingslådor och på gemensamhetslokaler som finns i bottenvåningen på varje hus. Dessutom kommer vi att testa en ny digital plattform som ska göra det enklare för de boende att dela tjänster och saker med varandra”, berättar Linda Leppänen, marknadsområdeschef på Ikano Bostad.

Den 23 september arrangerar Ikano Bostad Årstahusens dag, som är en del i att skapa ett område som genomsyras av gemenskap, välbefinnande och hållbarhet. Mer information om Årstahusen och Årstahusens dag finns på: www.ikanobostad.se/arstahusensdag

Kontakta oss gärna för mer information:

Linda Leppänen, marknadsområdeschef, Ikano Bostad, linda.leppanen@ikanobostad.se, 0727-01 24 76

Ikano Bostad bidrar till hållbara bostadsområden och stadsdelar i städer där Sverige växer. Vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar kvadratsmarta och prisvärda bostäder för människor i livets alla faser. Ikano Bostad har 2 200 bostäder under produktion samt förvaltar 6 200 hyreslägenheter och 263 vårdplatser. Ikano Bostad ingår i Ikano, en internationell företagsgrupp som ägs av familjen Kamprad. Ikanos vision är att skapa möjligheter för en bättre vardag. ikanobostad.se