2016-10-10 14:00Pressmeddelande

Ikano Bostad gör verklighet av flexibla bostäder

Våra föränderliga livsstilar kräver bostäder som kan förändras med livet. Ikano Bostad har genom innovationsprogrammet ”BoLabb” på nära håll studerat hur vi människor lever och vilka behov och förväntningar vi har på vårt boende. I Gustavsberg på Värmdö i Stockholm är det idag säljstart av de första flexibla lägenheterna där människans behov och föränderliga livsstil står i fokus.

Samhället präglas av förändring och våra livsstilar skapar nya behov och förväntningar på hur vi bor och lever. Idag ser familjer annorlunda ut – till exempel har vart fjärde barn i landet två hem. Lägenheterna som byggs i Gustavsberg är avsedda för familjer, föräldrar, ensamstående eller särbos vars liv varierar från vecka till vecka. Fokus ligger på hur vi använder varje kvadratmeter, istället för hur många kvadratmetrar vi faktiskt har.

- Vi vill gå vår egen väg och utveckla hem tillsammans med våra kunder. Från att ha studerat hur människor lever på nära håll, har vi lärt oss att ytorna måste kunna användas till flera olika saker. Idag bedömer vi bostaden utifrån kvadratmeterpriset, när det egentligen borde vara hur kvadratmetrar används som står i fokus. Med BoLabb kan vi prata om ”fler rum och kök”, istället för exempelvis ”3 rum och kök”, säger Lotta Sjödin, utvecklingsledare på Ikano Bostad.

Framtidens boende måste möta nya behov

Med BoLabb har Ikano Bostad tagit fram ett antal innovativa lösningar som gör att bostaden enkelt anpassas. De åtta lägenheterna i Gustavsberg är de första flexibla lägenheterna som säljs med bland annat flexibla eluttag och väggar som kan flyttas med en knapptryckning. Med den flyttbara väggen är det möjligt för familjen med växelvis boende barn att skapa ett extra sovrum i vardagsrummet. Det blir också möjligt att få en “walk-in-closet”, utan att förlora golvyta. Med de flexibla eluttagen finns möjligheten att få uttagen där de faktiskt behövs - inte där de monterades när bostaden byggdes.

- Genom BoLabb har vi gått från faktiska behov till idé och verklighet och kan nu erbjuda åtta flexibla bostadsrätter i Gustavsberg. Vår ambition är att skapa hem som kan förändras så att människan får plats att leva - utan att behöva flytta eller bygga om, fortsätter Lotta Sjödin.

Läs mer och se hur lösningarna kan se ut på: https://www.ikanobostad.se/BoLabb/battre-plats/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lotta Sjödin, utvecklingsledare Ikano Bostad, lotta.sjodin@ikano.se, tel 072-701 24 74

Ikano Bostad förvaltar cirka 5 900 hyreslägenheter och har för närvarande cirka 1 300 lägenheter i produktion. Ikano Bostad är en del av Ikano, en internationell företagsgrupp med verksamheter inom finans, fastighet, försäkring och detaljhandel. Ikanos vision är att skapa möjligheter för en bättre vardag. Gruppen har cirka 4 500 anställda i 14 länder.