2020-11-12 10:07Pressmeddelande

Ikano Bostad hjälper unga vuxna ta ansvar för sin framtid

Genom jobb i Ikano Bostads bostadsområden i Hagsätra och Västerås har över 75 unga vuxna som tidigare stått utanför arbetsmarknad och studier fått verktyg att ta ansvar för sin framtid. Samtidigt har tryggheten ökat bland Ikano Bostads hyresgäster.

- Ikano Akademin är ett sätt för oss att hjälpa unga vuxna ut i arbetslivet. Flera av dem är lite vilsna och många av dem håller på med kriminell verksamhet. Vi försöker fånga upp dem och det har vi gjort sedan 2014, berättar Anders Wahlqvist, projektledare social hållbarhet på Ikano Bostad.

En meningsfull sysselsättning för de boende är inte bara viktigt för den enskilda individen utan det är även viktigt för fastighetsägaren. Ikano Bostad insåg tidigt att deras insatser faktiskt gör skillnad och 2014 startades Ikano Akademin.

- Det är sjukt roligt att jobba med Ikano Akademin och känna stödet från Ikano Bostad. Det är skönt att jobba för ett bolag med rätt värderingar som verkligen vill och som inte bara pratar. Och vi ser att vi faktiskt gör skillnad, fortsätter Anders Wahlqvist.

Arbetet består av enklare fastighets- och utemiljöskötsel. Fokus ligger också på medarbetarskap och frågor som att komma i tid och vikten av att göra det lilla extra diskuteras under frukosten varje morgon.

Under åren har Ikano Akademin tagit över arbetsuppgifter som tidigare utfördes av entreprenörer som till exempel markskötseln. I takt med att Ikano Akademin tagit över arbetet har också kundnöjdheten kring markskötsel och trygghet ökat betydligt i de bostadsområden där Ikano Akademin är verksamma.

- Det är ju lite av en win-win-win. Individen vinner på det, bostadsområdet och vi som fastighetsägare vinner på det och samhället vinner på det, avslutar Anders Wahlqvist.

Ikano Akademin som idag finns i Hagsätra och Västerås, riktar sig till unga vuxna mellan 18–29 år som bor i Ikano Bostads bostadsområden och som hamnat utanför arbetsmarknad och studier.

Fakta

• Sedan starten i Hagsätra 2014 har 77 unga vuxna gått eller går i Ikano Akademin i Hagsätra eller Västerås.
  • Våren 2019 startades Ikano Akademin i Västerås.
  • Totalt har 75 av 77 unga vuxna som gått Ikano Akademin i antingen Hagsätra eller Västerås börjat jobba för andra företag eller börjat studera. De som har börjat arbeta jobbar idag till exempel som målare, snickare, servicetekniker, militär, fastighetsskötare, butiksarbetare, elevassistent, frisör eller fotbollsproffs. De som har börjat studera läser bland annat till fastighetsskötare, optiker och sjuksköterska.
  • Anställningsformen är tidsbegränsad. Alla deltagare har möjlighet att höja sin lön genom att följa en tydlig utvecklingstrappa. När utvecklingstrappan är avklarad hjälper Ikano Bostad till att hitta jobb hos andra företag genom sitt kontaktnät.
  • Ikano Akademin finansieras helt av Ikano Bostad och idag är Ikano Akademin i Hagsätra helt konstadsneutral.
  • Alla handledare är Ikano Bostad-anställda och jobbar till vardags även som fastighetsskötare, förvaltare och trädgårdsmästare.

​Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av samma grundare som IKEA. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har 1 470 nya bostäder i produktion samt förvaltar 5 760 hyreslägenheter och fyra vårdboende.