2021-05-18 06:15Pressmeddelande

Ikano Bostad reder ut bostadsbegreppen i Alkompis Marknad

I månadens avsnitt av Alkompis Marknad reder Ida Gardinge, Consumer Insight Manager, och Stefan Hager, Förvaltningschef Stockholm/Västerås, ut skillnaderna mellan hyresrätt och bostadsrätt. I månadens avsnitt av Alkompis Marknad reder Ida Gardinge, Consumer Insight Manager, och Stefan Hager, Förvaltningschef Stockholm/Västerås, ut skillnaderna mellan hyresrätt och bostadsrätt.

Alkompis är Sveriges största mediehus på arabiska och når hundratusentals arabisktalande i sina kanaler. I månadens avsnitt av TV-programmet Alkompis Marknad medverkar Ikano Bostad och guidar i frågan hur man skaffar bostad och reder ut skillnaden mellan olika bostadstyper.

- Bostad är alltid en brinnande fråga som engagerar våra följare. Vi är glada över att Ikano Bostad tillsammans med oss i detta avsnitt vill förmedla viktig kunskap om hur man skaffar sig ett boende i Sverige. Varje land har ett nästintill unikt system och det är viktigt att alla grupper i samhället får rätt information om hur man går tillväga för att hitta ett tryggt boende och därmed undvika ockerhyror, trångboddhet eller andra fällor kopplade till boende, säger Julia Agha, vd på Alkompis.

Månadens avsnitt av Alkompis Marknad har tema bostadsmarknaden och Ikano Bostad medverkar i programmet och guidar i bostadsmarknaden.

- Vi har ett brett erbjudande vilket gör att vi kan finnas där för människor i olika faser i livet. Alla boendeformer har sina fördelar och i programmet vill vi hjälpa till att reda ut skillnaderna mellan bostadsrätt och hyresrätt och guida i hur man skaffar en bostad, säger Charlotte Kjellberg, kommunikationschef på Ikano Bostad.

Alkompis Marknad är ett temaprogram med syfte att inspirera och utbilda inom bland annat bostadsmarknaden, karriär, sparande, e-handel och börsen och sänds en gång i månaden.  Avsnitten sänds på både arabiska och svenska och har hittills haft cirka 160 000 personer i räckvidd per avsnitt.

- Att hyra eller köpa en bostad är en stor affär och för oss är det viktigt att beslutet känns tryggt. Bostadsmarknaden är inte helt enkel att förstå sig på oavsett om du är ny i Sverige eller om du har bott här länge. Vi vill förenkla livet för de många människorna och genom att reda ut begreppen gör vi informationen tillgängligare för fler, avslutar Charlotte Kjellberg.

Här kan ni se avsnittet

Om Alkompis
Alkompis är ett mediehus som sedan 2012 skriver svenska nyheter och samhällsinformation på arabiska. Innehållet består av nyheter, reportage, krönikor, nöjesprogram och samhällsinformation i flera olika kanaler: webb, papperstidning, sociala medier, radio och webb-tv. Alkompis uppdrag är att främja integrationen genom att fylla informationsgapet i samhället. Alkompis är helt etniskt, religiöst och politiskt obundet. För mer information, vänligen besök www.alkompis.se.

​Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av samma grundare som IKEA. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har cirka 1 400 nya bostäder i produktion samt förvaltar cirka 6 000 hyreslägenheter och sex vårdboende.