2020-06-11 08:00Pressmeddelande

Ikano Bostad tillträder fastighet i Bäckby

I januari 2018 undertecknade Ikano Bostad Tillsammansförklaringen, en programförklaring för hur verksamma aktörer i Bäckby ska arbeta med sociala hållbarhetsfrågor. Igår tillträdde Ikano Bostad fastigheten där det första kvarteret ska byggas.

- Det är väldigt roligt att vi snart är igång med vårt första kvarter i Bäckby. Jag ser framemot att träffa alla framtida hyresgäster som jag hoppas kommer att trivas i våra bostäder, säger Mikael Berg, chef för nya hyresrätter och vårdboende på Ikano Bostad.

Ikano Bostad ska bygga cirka 225 hyresrätter i Bäckby fördelat på två kvarter. I Bäckby satsas det mycket på social hållbarhet och tillsammans med områdets andra aktörer, Västerås stad, Mimer och BoKlok, undertecknade Ikano Bostad en programförklaring för Bäckby. Tillsammansförklaringen fokuserar på tre områden som alla aktörer ska arbeta utifrån: trygghet, sysselsättning och sammanhållning.

- På Ikano Bostad har vi lång erfarenhet av att arbeta med social hållbarhet. I Västerås samarbetar vi med stiftelsen Läxhjälpen, erbjuder barnen i våra bostadsområden sommarjobb och erbjuder unga vuxna som står utanför arbetsmarknaden en väg ut i arbetslivet, avslutar Mikael.

Byggnationen av det första kvarteret med 96 hyresrätter är planerat att starta i september/oktober. Det andra kvarteret med cirka 130 hyresrätter är planerat att börja byggas under 2021. Ikano Bostad kommer fortsätta att äga och förvalta hyresrätterna när allt står klart.

Kontakta oss gärna för mer information:
Mikael Berg, chef nya hyresrätter och vårdboende, Ikano Bostad, mikael.berg@ikanobostad.se, 070-610 35 42

Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av IKEAs grundare. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har 1 470 nya bostäder i produktion samt förvaltar 5 760 hyreslägenheter och fyra vårdboende. ikanobostad.se