2022-04-20 11:04Pressmeddelande

Ikano Bostad utvecklar vård- och omsorgsboende i Nacka

Ikano Bostad har förvärvat tre fastigheter i Skuru i Nacka. Här kommer Ikano Bostad att skapa ett nytt vård- och omsorgsboende med 68 vårdlägenheter. I Skuru i Nacka kommer Ikano Bostad skapa ett nytt vård- och omsorgsboende med 68 vårdlägenheter.

- Vi är väldigt glada över att ha förvärvat de här fastigheterna med så bra läge i Nacka. Här kommer vi på sikt att utveckla ett nytt och modernt vård- och omsorgsboende och skapa en bättre boendemiljö för de som kommit lite längre i livet, säger Mikael Berg, fastighetsutvecklingschef på Ikano Bostad.

De tre fastigheterna ligger i Skuru i Nacka där det idag bedrivs HVB- och omsorgsverksamhet. Framåt kommer Ikano Bostad att omvandla den större av fastigheterna till ett nytt vård- och omsorgsboende med plats för 68 vårdlägenheter. Hyresavtal för vård- och omsorgsboendet har tecknats med den idéburna vård- och omsorgsaktören Bräcke diakoni som kommer att driva det som särskilt boende för äldre.

­- Vi vill att vardagen ska vara så enkel som möjligt. Framför allt för de boende men också för personalen, anhöriga och besökande. Med närheten till goda kommunikationer och bra närservice kommer vi med detta fantastiska läge verkligen kunna erbjuda det, säger Mikael Berg.

Ikano Bostad tillträder fastigheten under andra kvartalet 2022 och kommer att långsiktigt äga och förvalta fastigheten. Säljare är Ivato Ramme AB.

- Vi är glada över att överlämna dessa fina vårdfastigheter till en aktör med gedigen historik av att äga och förvalta liknande objekt. Vi är trygga med att Ikano Bostad är rätt aktör att ta över driften samt tids nog utveckla fastigheterna så att de kan nå sin fulla potential, säger Niklas Bauer, vd på Ivato Ramme AB.

Ikano Bostad är en långsiktig fastighetsägare och bostadsutvecklare. Med omtanke och engagemang äger och utvecklar vi hållbara stadsdelar och bostäder i Sverige och Danmark. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. Ikano Bostad äger och förvaltar cirka 6 000 hyresrätter och sex vårdboenden samt har cirka 1 900 nya bostäder i produktion.

Mikael Berg
Fastighetsutvecklingschef