2017-05-04 10:35Pressmeddelande

Stort intresse för snickaryrket bland kvinnor

För att få in fler kvinnliga snickare startar Ikano Bostad Hentverkarna - ett snickarlärlingsprogram för kvinnor. Under ansökningsperioden, som precis har avslutats, kom över 300 ansökningar in vilket visar på att den här typen av initiativ behövs.

- Vi är väldigt glada och stolta över det stora intresset för Hentverkarna. Det här är ett kvitto på att den här typen av initiativ behövs och att många kvinnor är intresserade av att arbeta som snickare. Vi gör det här för att skapa en bättre arbetsmiljö med fler perspektiv vilket i sin tur ska leda till en ökad lönsamhet och fortsatt tillväxt, säger Anders Leander.

Inom snickaryrket finns goda möjligheter till jobb men det är idag endast omkring 1 % av byggarbetarna som är kvinnor. Det stora intresset för Hentverkarna beror enligt Anders Leander dels på arbetsmöjligheterna och dels på intresset för snickaryrket.

- Vi har möjligheten att erbjuda trygga och schyssta anställningsvillkor för den som är intresserad av snickaryrket. Då 6 av 10 av de sökande har annat jobb idag, tror vi att vi med Hentverkarna lockar de som alltid varit intresserad av yrket men som kanske har haft en bild av att det är svårt att arbeta som snickare som kvinna.

Nu pågår en rekryteringsprocess bland de som sökt Hentverkarna och i oktober startar lärlingsprogrammet.

Kontakt:

Anders Leander, projektledare Hentverkarna
Mail: anders.leander@ikano.se

FAKTA OM HENTVERKARNA:

Ikano Bostad söker 15 praktiskt lagda lagspelare med en ”snickarsjäl” som vill skapa resultat med hjälp av kreativa lösningar.
Sista ansökningsdag: 15 april 2017
Antalet ansökningar: 311 st
Utbildningsstart: oktober 2017
Utbildningstid: 5800 timmar. Ca 3,5 år
Anställningsform: Underutbildningstiden har lärlingen en heltidsanställning (40 tim/vecka) hos Ikano enligt Byggnads utbildningsavtal. Efter fullgjord utbildning får lärlingen en tillsvidareanställning, heltid hos Ikano.
Lön: Lön enligt Byggnads kollektivavtal för utbildning av vuxenlärlingar. Vid utbildningens start innebär det 65 procent av full lön och sedan ökar lönen successivt till fullgjord utbildningstid. Lönen för en snickare i Stockholm ligger ungefär på 34 000 – 37 000 i månaden.
Utbildningsform: Praktisk och teoretisk utbildning på Ikanos bostadsbyggprojekt i Gustavsberg.

Ikano Bostad finns där människor vill bo och där Sverige växer. Där bygger, äger, förvaltar och utvecklar företaget hyresrätter, bostadsrätter och småhus. Idag förvaltar Ikano Bostad cirka 6 000 hyresrätter och har cirka 1 300 bostäder i produktion.

Ikano Bostad bildar tillsammans med Ikano Vårdboende affärsområdet Fastigheter inom Ikano, en internationell företagsgrupp som ägs av familjen Kamprad. Ikanos vision är att skapa möjligheter för en bättre vardag. ikanobostad.se