2021-10-04 14:09Nyheter

Ikano Bolig förvärvar Bonavas byggrätter på den danska marknaden

Tidigare i år förvärvade Ikano Bolig ett stort industriområde på 40 000 kvadratmeter i Ballerup utanför Köpenhamn som ska utvecklas till ett nytt bostadsområde med både bostadsrätter och hyresrätter. Tidigare i år förvärvade Ikano Bolig ett stort industriområde på 40 000 kvadratmeter i Ballerup utanför Köpenhamn som ska utvecklas till ett nytt bostadsområde med både bostadsrätter och hyresrätter.

Ikano Bostads dotterbolag Ikano Bolig förvärvar Bonavas byggrättsportfölj i Köpenhamnsområdet. Köpet som består av 50 000 kvadratmeter byggrätter fördelat på fyra fastigheter är en del av verksamhetens expansionsplan i Danmark.

- Det är full fart på Ikano Bolig, och förvärvet av Bonavas portfölj av byggrätter sätter fart på våra tidigare kommunicerade planer på att utöka vår växande portfölj av utvecklingsprojekt och utveckla ännu fler bostadsområden med fokus på att skapa gemenskap, säger René Brandt, Vd på Ikano Bolig.

Ikano Bolig förvärvar byggrätterna från Bonava som tidigare i år meddelat att man lämnar den danska marknaden. Förvärvet består av fyra fastigheter med 50 000 kvadratmeter byggrätter med möjlighet att bygga 520 bostadsrätter och hyresrätter.

- Det här är det största förvärvet som Ikano Bolig gjort sedan etableringen i Danmark 2017 och det är ett stort steg i vår expansion på den danska marknaden, säger Robert Jaaniste, Vd på Ikano Bostad.

Tidigare i år förvärvade Ikano Bolig ett stort industriområde på 40 000 kvadratmeter i Ballerup utanför Köpenhamn som ska utvecklas till ett nytt bostadsområde med både bostadsrätter och hyresrätter. Sedan tidigare har Ikano Bolig pågående bostadsprojekt i Greve och Hillerød utanför Köpenhamn.

​Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har cirka 1 500 nya bostäder i produktion samt äger och förvaltar cirka 6 000 hyreslägenheter och sex vårdboende.