2024-07-09 05:30Nyheter

Metoden som ger unga på glid ny chans: ”Kick ut i arbetslivet”

Ousmane Ndiayefall (till höger) kunde tack vare Ikano Akademin vända sin livssituation.Ousmane Ndiayefall (till höger) kunde tack vare Ikano Akademin vända sin livssituation.

Hundratusentals kronor i skulder och risk att hamna i kriminalitet. Men tack vare Ikano Akademin vände Ousmane Ndiayefall på sin livssituation.
– I augusti blir jag äntligen skuldfri, det ska jag fira, säger han.

För åtta år sedan flyttade Ousmane Ndiayefall till Sverige från Senegal. Han lärde sig svenska och kom snabbt in på arbetsmarknaden. Samtidigt hade han svårt att sköta sin ekonomi.

– Jag köpte massa grejer, som dator, cykel och annat på kredit och hamnade till slut hos Kronofogden. Räntorna blev högre och högre, jag tappade kontrollen och kunde inte betala, berättar han.

Diayefall började må allt sämre och stod snart utan jobb. Då fick han tips av sin bror att söka sig till Ikano Akademin, som via tidsbegränsade anställningar inom trädgård och fastighetsskötsel hjälper unga att komma i arbete eller börja studera (se faktaruta).

– Jag trivdes direkt! I början fick jag mest plocka skräp, sedan fick man hjälpa till att tömma lägenheter, byta spisar och sådant. Det var massa saker man fick lära sig.

Samtidigt växte skulderna eftersom Ndiayefall inte tagit tag i sin ekonomiska situation. Till slut höll inte fasaden längre och han anförtrodde sig till verksamhetens ansvariga Anders ”Walle” Wahlqvist:

– Jag skämdes för att berätta, men när jag gjorde det sa ”Walle” bara: ”Vi kommer hjälpa dig”. All stress släppte. Det kändes som jag hade extrem tur, säger Ndiayefall och lägger till:

– Jag fick träffa en skuldrådgivare, vi lade upp en plan och jag fick lära mig hur man ska planera sin ekonomi bättre. Nu sköter jag mig!

Det är lätt att lockas av snabba pengar från kriminalitet när man har ekonomiska problem, men 26-åringen är tacksam för att han aldrig tagit klivet:

– Inte ens om jag skulle få miljoner skulle jag göra något dumt, jag skulle aldrig göra någon annan illa för pengar. Då är jag hellre fattig.

Ikano Akademin är Ikano Bostads verksamhet för socialt ansvar i områdena företaget har bostäder. I Stockholmsförorterna Hagsätra och Rågsved har man varit igång sedan 2014. Hittills har drygt 100 ungdomar gått vidare till jobb och studier.

Anders Wahlqvist startade upp Ikano Akademin i Stockholmsförorten Hagsätra 2014

Anders "Walle" Wahlqvist, projektledare socialt ansvarstagande på Ikano Bostad.

– Kort och gott kan man säga att vi hjälper ungdomar som av olika skäl haft svårt att få arbete. Vi ger dem en kick ut i arbetslivet, berättar Anders Wahlqvist och fortsätter:

– Det här är viktigt på riktigt, vi ser ju vilka resultat det ger i området. Det blir lugnare, tryggare och ger en oerhörd samhällsnytta i form av ungdomar som får jobb istället för att hamna i kriminalitet.

Företagen i närområdet efterfrågar arbetskraft från Ikano Akademin:

– Just nu har vi lite kö, faktiskt. Många vill ha personal från oss eftersom de vet att vi inte släpper iväg någon för tidigt, vi är måna om att de ska vara redo för arbetslivet, säger Wahlqvist.

Idag arbetar Ousmane Ndiayefall heltid på en matbutik. Efter sommaren är han äntligen skuldfri.

– Ikano Akademin fick mig på fötter när jag höll på att ge upp. Jag går nog förbi och bjuder alla på fika när jag betalat av sista pengarna.

FAKTA OM IKANO AKADEMIN

• Riktar sig till unga vuxna mellan 18 och 29 år som bor i Ikano Bostads bostadsområden och som hamnat utanför arbetsmarknad och studier.
  • Verksamheten startade 2014 i Hagsätra i södra Stockholm. Satsningen har sedan dess spritts till Västerås och är nu inne på sitt elfte år.
  • Anställningen är tidsbegränsad, oftast cirka ett år, och finansieras helt av Ikano Bostad. Satsningen är idag kostnadsneutral.
  • Ungdomarnas handledare jobbar hos Ikano Bostad som fastighetsskötare, förvaltare och trädgårdsmästare.
  • Deltagarna följer en utvecklingstrappa i fyra steg som också ger chans att höja sin lön. I första steget ligger fokus på att komma i tid, lyssna och lära. Steg två handlar om att tänka på sin attityd och kroppsspråk samt göra sitt bästa. I tredje steget är arbetsmoral och att göra det lilla extra huvudpunkterna.
  • Efter avklarad utvecklingstrappa får ungdomarna hjälp att via nätverk hitta jobb hos andra företag.

Ikano Bostad är en långsiktig fastighetsägare och bostadsutvecklare. Med omtanke och engagemang äger och utvecklar vi hållbara stadsdelar och bostäder i Sverige och Danmark. Vi grundades 2005 och ingår i Ikano Group, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. Ikano Bostad äger och förvaltar cirka 7 000 hyresrätter och fem vårdboenden samt har cirka 850 nya bostäder i produktion. Läs mer på ikanobostad.se