2021-09-03 06:55Nyheter

Så blir Ikano Bostads nya bostadsområde Årstahusen i Stockholm

Bara sex minuters cykelväg från centrala Stockholm växer det nya bostadsområdet Årstahusen fram. Bara sex minuters cykelväg från centrala Stockholm växer det nya bostadsområdet Årstahusen fram.

I Årstaberg växer just nu ett helt nytt bostadsområde upp sex minuters cykelväg från Stockholm. Fokus ligger på gemenskap och trygghet – bland annat genom nya digitala verktyg, gemensamma ytor och kvadratsmarta lägenheter.

Totalt ska det bli cirka 900 lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter. Området Årstahusen, som ligger mellan Liljeholmstorget och Årsta centrum, var tidigare ett industriområde men omvandlas nu till bostadskvarter med fokus på att förenkla vardagen för de som flyttar in.

– En stor del av enkelheten ligger i platsen. Det finns otroligt bra kommunikationer med tvärbana och bussar och en cykelväg som går hela vägen till Södermalm, dit det tar sex minuter att cykla. Så småningom kommer också en tunnelbanestation, säger Josefine Wikström, bostadsutvecklingschef Stockholm söder på Ikano Bostad.

Nästa kvarter i Årstahusen kommer att bestå av cirka 320 bostäder och det kommer bli både bostadsrätter och hyresrätter.

”Hemma” växer
Men det ska också vara enkelt att bo i Årstahusen eftersom all service kommer att finnas på plats. Det finns redan en F-9-skola i området och det byggs flera lokaler för förskolor. I bottenplanen på husen finns möjligheter för café och gemensamma ytor.

– Vi ser i studier att det vi kallar ”hemma” inte längre definieras så snävt som det egna huset eller den egna lägenheten. ”Hemma” kan lika gärna vara de närmaste kvarteren. Vi bär ändå stora delar av våra liv i våra devices och caféet runt hörnet kan lika gärna bli mitt hemmakontor som ett extra vardagsrum. Odlingslådor på gården blir precis som en egen trädgård och i gemensamhetslokalerna kan man ha sin födelsedagsfest. Det gör att vi behöver utveckla närområdet på lite andra vis än vad vi gjorde för tio år sedan , sägerJosefine Wikström.

Ikano Bostads första kvarter i Årstahusenhar blivit en del av Stockholms stadsbild.

Appen underlättar kontakt
Andra ledord för utvecklingen av Årstahusen är gemenskap och trygghet. De blandade boendeformerna skapar möjligheter för människor i olika faser i livet att hitta en bostad och med gröna gårdar och gemensamma utrymmen är förutsättningarna för att lära känna sina grannar bättre. Man har också digitala verktyg som ska underlätta kontakterna mellan boende.

– Det blir lättare att ta kontakt med grannarna när det görs digitalt. Man kanske behöver låna en borr eller undrar om någon kan passa ens katt när man reser bort. Att ta kontakt via appen innebär en lägre tröskel, det har vi märkt i de områden där den redan används. Dessutom är den bra ur ett hållbarhetsperspektiv, eftersom den uppmuntrar till dela saker och tjänster snarare än konsumtion, avslutar Josefine Wikström.

Hittills har 278 lägenheter färdigställts i Årstahusen och i maj påbörjades byggnationen av ett 24 våningar högt hus med 89 bostäder. Detta är det tredje kvarteret av fem i området. I samma kvarter byggs hyresrätter med inflyttning 2023.

​Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har cirka 1 500 nya bostäder i produktion samt äger och förvaltar cirka 6 000 hyreslägenheter och sex vårdboende.