2022-06-30 05:46Pressmeddelande

Ikano Bostad vinner markanvisning i Lund med möjlighet att bygga 170 bostäder

Visionsbild över Ikano Bostads kommande kvarter i Brunnshög. Wingårdhs ArkitekterVisionsbild över Ikano Bostads kommande kvarter i Brunnshög. Wingårdhs Arkitekter

I början av året utlyste Lunds kommun Brunnshögs största markanvisningstävling någonsin. Nu är det klart att Ikano Bostad vunnit en kvartersbyggrätt med möjlighet till 170 nya bostäder.

- Det är väldigt roligt att vi har vunnit denna prestigefulla tävling och att vi får vara med och utveckla Brunnshög. Med en variation av bostäder och olika delningsfunktioner bidrar vi även till ett socialt hållbart kvarter, säger Maria Hagman, bostadsutvecklingschef syd/väst.

Markanvisningen, där Ikano Bostad vann en av två kvartersbyggrätter, är den största någonsin i Brunnshög. I processen ingick att byggaktören skulle arbeta med minst tre arkitektkontor. Ikano Bostad samarbetade med Wingårdhs Arkitekter som hade ett helhetsansvar för gestaltningen, samt Unit Arkitektur och Sunnerö Architects. Ikano Bostad vann med motiveringen:

”Förslagets främsta styrka är åtgärderna för att förverkliga framtidens klimatneutrala byggande, med starkt fokus på cirkularitet och flexibilitet. Lägg därtill fina materialval, en träarkitektur med lekfull variation samt återvunna material – på såväl fasad som mark. Juryn ser fram emot att besöka ett boendemixat och hållbart kvarter där man med hjälp av kvartersoperatören Drevet skapar liv – på riktigt.”

Visionsbild över ett av gårdshusen inom kvarteret. Unit Arkitektur

Kvarteret, där Ikano Bostad planerar för 170 nya bostäder kommer genomsyras av hållbarhet, cirkularitet och fokus på gemenskap. Olika delningsfunktioner och platser för möten bidrar till ett hållbart socialt liv.

- Det kommer finnas plats för co-working, kommersiella lokaler, plats att reparera både cyklar och möbler samt ett verktygsbibliotek. Kvartersoperatören Drevet kommer också att driva sociala aktiviteter, säger Maria Hagman.

I kvarteret är det höga ambitioner att förverkliga framtidens klimatneutrala byggande. Trä, återbrukat tegel och lokalt spillmaterial används som byggmaterial. Solpaneler kommer försörja fastigheten med el och även producera ett överskott att sälja.

- Att minska vår klimatpåverkan och bidra till ett hållbart samhälle är några av Ikano Bostads viktigaste frågor. Det känns roligt att vi här har möjlighet att skapa goda förutsättningar för en hälsosam, social och hållbar vardag, avslutar Maria Hagman.

Visionsbild över Parkhuset i kvarteret. Sunnerö Architects

Ikano Bostad är en långsiktig fastighetsägare och bostadsutvecklare. Med omtanke och engagemang äger och utvecklar vi hållbara stadsdelar och bostäder i Sverige och Danmark. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. Ikano Bostad äger och förvaltar cirka 6 000 hyresrätter och sex vårdboenden samt har cirka 1 900 nya bostäder i produktion.