2023-12-20 10:20Nyheter

Nya området i Stockholm: ”Nära till allt, på riktigt”

Årstaberg i södra StockholmÅrstaberg i södra Stockholm

Minuter från innerstadens puls – och naturens lugn med badplatser. Årstaberg i södra Stockholm växer fram i skärningspunkten mellan två världar.
– Det är verkligen nära till allt, på riktigt, säger Josefine Wikström, chef nya bostäder hos Ikano Bostad.

Pendeln från Årstaberg till Centralen tar fem minuter, tvärbanan till evenemangen i Globenområdet likaså. Tio minuters promenad neråt Årstaviken ligger Årstaskogen med sina löpslingor och gångstråk. Områdets läge slår förmodligen det mesta i Stockholm.

– Det är verkligen en fantastisk plats. Här kan man ha en smidig vardag i närmiljön, men samtidigt ha både staden och skogen runt hörnet, säger Josefine Wikström och fortsätter:

– Att ta cykeln in till Söder på tio minuter en sommarkväll känns väldigt lyxigt.

Josefine Wikström är chef nya bostäder hos Ikano Bostad.

Tidigare låg här ett lättare industriområde, sedan 2017 har Årstaberg förvandlats till ett bostadsområde med egna förskolor och ny grundskola.

– Att barnen slipper ta sig långa sträckor förenklar vardagen, närheten till skola och förskola ger också goda chanser att man vill bo här en längre period.

”Från industri till en plats med liv och rörelse”
Flera aktörer har utvecklat Årstaberg, där Ikano Bostad byggt tre av kvarteren – totalt 550 bostäder – bland annat ett högre hus med 26 våningar:

– Utsikten man har från lägenheterna är slående med vatten, skog och stad. Man befinner sig verkligen i skärningspunkten, säger Wikström och lägger till:

– Jag tycker man verkligen kan känna hur området gått från industri till en plats med liv och rörelse. Det finns närservice och två hållplatser bort med Tvärbanan ligger Liljeholmen med sitt centrum, säger Wikström.

Utsikt från brf Beundra i Årstaberg

I Årstaberg har Ikano Bostad satsat på en blandad bebyggelse och mixat hyresrätter med bostadsrätter:

– Det ger oss möjlighet att ha ett bredare erbjudande för fler behov, med blandade upplåtelseformer skapas möjligheter att bo kvar i området även när livet ändras.

Räntegaranti upp till fyra år
Etappen som byggs nu är bostadsrätter som är inflyttningsklara till våren. Totalt handlar det om 71 bostäder, från ett till fem rum och kök. Precis som i andra områden Ikano Bostad utvecklat satsar man på att förenkla vardagen – även i Årstaberg lanseras digitala verktyg för de boende att hålla kontakten. Dessutom finns en bilpool:

– Även om det finns mycket kollektivtrafik och goda cykelkommunikationer nära behöver man ibland tillgång till bil, då är bilpool ett smidigt sätt att tillgodose det behovet.

Bostadsrättsföreningarna i de hus Ikano Bostad bygger får också en räntegaranti i upp till fyra år:

– I stort handlar det om att Ikano Bostad står för en del av räntan om den skjuter över ett visst intervall. Det är ett sätt att skapa trygghet för föreningen i tiderna som råder.

Ikano Bostad i Årstaberg
I det gamla industriområdet intill stationen Årstaberg växer en ny stadsdel fram. Vid stationen finns både pendeltåg, tvärbana och bussar.

Här bygger Ikano Bostad 550 nya bostäder varav 400 bostadsrätter och 150 hyresrätter.

Det första kvarteret med tre sextonvåningshus är färdigställda och inflyttade.

Kvarter två är delvis klart och består av bostadsrätter, hyresrätter, kommersiella lokaler och en förskola. Hyresrätterna är uthyrda medan försäljning och inflytt i bostadsrätter pågår.

Kvarteret kommer vara helt färdigställt under våren 2024.

Ikano Bostad är en långsiktig fastighetsägare och bostadsutvecklare. Med omtanke och engagemang äger och utvecklar vi hållbara stadsdelar och bostäder i Sverige och Danmark. Vi grundades 2005 och ingår i Ikano Group, en internationell företagsgrupp startad av grundaren till IKEA. Ikano Bostad äger och förvaltar cirka 7 000 hyresrätter och sju vårdboenden samt har cirka 1 600 nya bostäder i produktion. Läs mer på ikanobostad.se

Josefine Wikström
Chef nya bostäder